2012. november 10., szombat

Nyelvtörő egyveleg - légző-, artikulációs és szókincsfejlesztő gyakorlatok


Ki tudod mondani? Próbáld minél pontosabban és minél gyorsabban!



NYELVTÖRŐK

Csalitban csicsergés, csattogás,
csörgedező csermelycsobogás.
Csonka cserfán csúf csóka cserreg .
Cserkészfiúk csapata cseveg.
Csokrot csinálnak csillagvirágból,
Csípéseket csalnak csalárd csalánból.
Csiga csöndben csúszik csicsóka csúcsára,
csipkés cserlevelen cserebogár csápja.

Csiteri -csütöri csütörtök,
dinnyén lopott az ördög.
Bugyogójába bedugta,
nem fért be a bokorba.

Potyogó orsó, kotyogó korsó, rotyogó borsó,
motyogó kutya, lötyögő gatya.

Kecském kucorog, macskám mocorog, vizslám vicsorog,
ürgém ücsörög s vígan vigyorog.

Két pék két szép kék képet kér.

Csóré csiga csalán csúcsán cselleng,
csalán csúcsát csipegetve fent leng,
de a csalán nem tűri,
csóré csiga csupasz csápját megcsípi.

Engem kétszer csapott kupán,
S ő egy pofont kapott csupán.

Zebra zebra
zsebre zabra
habra rebbents,
hebrents babra
ugra-bugra, zsupsz a sutra,
pulyka húzta, pudva, dudva,
lukba rúgva fúlt a kútba.

Csokipudingon csücsül egy csóka,
csoki csíkot húz a csiga csoki nyála.
Csoki csemegéből fóka nyalóka,
csoki csillag csemege is lenne, ha vóna.

A csetneki csikós itat a Tiszán,
sárga cserépcsengő cseng
a csetneki csikós csikaja nyakán.

Kicsi kacsa kicsi kecsege,
csíz csacsog-e, kocsi recseg-e?

Nem minden csacsi csöcse csecse,
csak a csecse csöcsű csacsi
csöcse csecse, mert ha minden
csacsi csöcse csecse volna,
akkor minden csacsi csecse
csöcsű csacsi volna.

A nagypapa papagája a
papa papagájának a papája.

Lám, a láma-mama nem áll a málha alá ma.

Csámpás csimpánzcsapat
csücsül a kicsi kocsiban,
és csokit csócsál csendesen.

Kik azok a kelekótya kerékpárosok,
akik a kies Kanadában
karikáznak körbe-körbe?

Rájár a rájára a rúd: rút arája jó pár órája vár rája.

Sziszi, a széles szájú sziszegő
szószegő szívesen szundít a
szalmakazalban.

Három hordó portói bortól a
portugál portás a pult alatt horkol.

Meggymag! Szelíd meggymag vagy, vagy vad meggymag vagy?
Lali, a lila ló, elalél.

Répa, retek, mogyoró,
korán reggel ritkán rikkant a rigó.

Akkor jó a jó hajó,
ha jó hajó a jó hajó.

Kar a karé,láb a lábé,
láb a karé, karalábé.

A limpopói Pó pótló
popót lopó Pót pótló Pó.

Ádám bátyám pávát
látván száját tátván pávává vált.

Egy meggymag meg
még egy meggymag
az két meggymag.

Mit sütsz kis szűcs?
Sós húst sütsz kis szűcs?

Sárga bögre, görbe bögre.

Egy icike-picike pocok
pocakon pöckölt egy másik
icike-picike pockot, mire a
pocakon pöckölt icike-picike
pocok is jól pocakon pöckölte
az őt pocakon pöckölő
icike-picike pockot.

Az ipafai papnak fapipája van,
tehát az ipafai papi pipa papi fapipa.

Gyere Gyuri Győrbe,
győri gyufagyárba,
gyufát gyújtogatni!

Nem minden fajta szarka
farka tarka-barka, csak a
tarka-barka fajta szarka
farka tarka-barka.

Egy tucat kupac kopasz
kukac, meg még egy tucat
kupac kopasz kukac,
az két tucat kupac kopasz kukac


Kelekótya kiskakas kapirgálva kukorékol a kikukorékolásáig.

Jobb egy lúdnyak két tyúknyaknál.

Piros csíkos cinkcsészében cukros csirkecomb.

Láttam szőrös hörcsögöt.
Éppen szörpöt szörcsögött.
Ha a hörcsög szörpöt szörcsög,
rátörnek a hörcsög görcsök.

Öt török öt görögöt dögönyöz örökös örömök között.





Légző-, artikulációs és szókincsbővítő feladatsor
 
Ez a feladattípus az artikuláció fejlesztésén kívül az ábc gyakorlására, a magánhangzók, mássalhangzók fogalmának elmélyítésére és a passzív szókincs mozgósítására szolgál. 2. osztálytól használható.

Előzetes feltétel: tudják a tanulók végigmondani helyes ejtéssel a magánhangzó párokat  a-á    e-é   i-í    o-ó   ö-ő   u-ú   ü-ű. Ez óra eleji légző gyakorlatban tréningezhető. 

A mássalhangzók fajtáinak megtanulása után válasszunk egy tetszőleges mássalhangzót!
Változat: 
Tulajdonságainak megadásával a gyerekek találják ki, melyik mássalhangzóra gondoltunk!
Pl. az s esetében mondhatjuk a következőket: egyjegyű, hosszan lehet hangoztatni, nyitott szájjal ejtjük ki, nem rezeg a hangszalagunk, miközben kiejtjük. 

A választott mássalhangzóval együtt hangoztatva, helyes ejtéssel kiejtjük légző gyakorlat keretében a kapott szótagokat:  
sa-sá       se-sé      si-sí     so-só     sö-ső     su-sú    sü-sű.

Újabb levegőt véve, a magánhangzót elöl hangoztatva is végigmondjuk a kapott szótagokat:  
as-ás      es-és     is-ís     os-ós    ös-ős    us-ús    üs-űs.
( Néhol mókás hangzást kapunk, de idővel megszokják, hogy nem nevetgélik el a gyakorlatot.) 

Ezt követően visszatérünk az első szótagsorhoz, és stafétában, egyenként próbálunk az adott szótaggal kezdődő szót keresni. Eleinte mindegyikhez csak egyet.
Pl. satu, sátor, sereg, sérül, siet, sír, som, sótlan, sötét, sőt, susog, súg, sün, sűrű.
Majd a második szótagsorral próbálkozunk:
as –, ásó, eső, és (= maga egy önálló szó), iskola, ís -, ostor, ösvény, ősember, usanka (= orosz prémes sapka), ús -, üst, űs - . Amelyik szótaghoz nem létezik magyar szó, azt közöljük a gyerekekkel. Ha megakadnak, természetesen kisegítjük őket. 

Minél több mássalhangzóval végezzük el ezt a gyakorlatot, annál rutinosabban kutatnak a fejükben ritkább szavak után. 

Változatok:

-Kiköthetjük, hogy csak keresztnevet, állatnevet, növénynevet, tárgyat stb. szabad mondani. 
-Formai kikötést is adhatunk pl. egy-, két-, három szótagú legyen; legyen benne hosszú hang stb.
-Lehet gyűjtési szempont a szófaj megjelölése is
-A jól bevált „Ország, város” játék analógiáján lehet adott időre, írásban is játszani. Ellenőrzéskor azt a szót át kell húzni, amit többen is írtak. Csak az a szó ér pontot, amelyet senki más nem írt.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése